Pilaf die geen pilaf is.



 Iets van 10 jaar geleden werkte ik in Schloss Tagstein. Op een gegeven moment hadden wij een aparte, maar toch wel lieve kokkin. Zij kon heerlijk koken, maar noemde de gerechten iets wat in haar opkwam, maar wat het niet was. Een ovenschotel met een vorm van pasta er in was een lasagna. Iets van brooddeeg met een tomaatje en kaas uit de oven was een pizza. Of de namen klopte of niet, ze kookte heerlijk!
Ik at weinig vlees. Eigenlijk mijn hele leven al. En zij kookte elke dag een vlees gerecht en een vegetarisch gerecht. Ik ging dus altijd voor de vegetarische optie. Van huis uit was ik niet dol op champignons. Ik vond ze ronduit vies. Maar ik denk dat dat kwam omdat er bij ons wel eens champignonsoep gemaakt werd met champignons uit pot. Zowel de champignonsoep als de champignons uit pot vind ik nog steeds vies. Maar zij heeft mij champignons leren waarderen, sterker nog ik vind ze nu heerlijk!
Dit alles komt door een gerecht.
Ik was die dag vrij en was met een vriendin de dag de bergen in geweest. We kwamen hongerig terug en gelukkig was het bijna etenstijd. Tot mijn grote schrik zag ik dat het vegetarische menu uitpuilde van de champignons. Maar ja, het vlees lustte ik ook niet. Dus, kiezen op elkaar, opscheppen en eten! Maar mensen, wat was dit lekker! Champignons en ik vond het lekker! Dat kwam vast door de honger! De volgende dag met de lunch was er nog van het vegetarische menu over. Toch maar even nog een keer geproefd. Ik was helemaal verbaasd. Ik had geen honger, er zaten veel champignons in en ik vond het nog steeds lekker! Sindsdien durfde ik het aan om van andere gerechten met champignons te proeven. Ik kwam er achter dat het die stomme potjes waren en de soep waardoor ik dacht ze niet te lusten. Maar hoe heette dit gerecht dan? Pilaf! Maar dat was het dus eigenlijk niet.

Dit heb je nodig:
·         500 gram champignons
·         Een groot blik perziken op lichte siroop
·         Een half blikje kokosmelk
·         1 a 2 eetlepels curry masala
·         Bouillon blokje
·         1 ui
·         Zout, peper, korianderpoeder en gemberpoeder.
Snij de champignons in plakjes en bak deze licht krokant. Roomboter is naturlijk het lekkerst om hierbij te gebruiken. Doe niet te veel champignons tegelijker tijd in de pan, want dan kan je ze niet mooi knapperig bakken.
Voeg een gesnipperde ui toe en de curry masala. Bak dit even op. Snij de perzikken in blokjes en voeg toe samen met de kokosmelk en het bouillonblokje. Breng eventueel verder op smaak met zout, peper, korianderpoeder en een beetje gemberpoeder.
Heerlijk met rijst, oud brood en polenta.

Reacties