Pindasoep



Mijn ouders hebben een vriendin. Else. Zij is een soort aangenomen tante. Zij heeft weinig familie en onze familie woont niet echt om de hoek.
Else kookt graag, en daar experimenteert ze ook mee. Haar rotti bijvoorbeeld is een soep, alles wat je normaal bij de standaard rotti krijgt, zit in een pan met veel aangelengde saus.  Als klein kind vond ik dat al machtig interessant. Ik ben dan ook wel vaker bij haar geweest voor de dag en dan gingen we samen koken. Later schoven mijn ouders en broer dan aan. Een van de dingen die wij samen gekookt hebben was pinda soep. Heerlijk vond ik dat. Maar wij stonden de hele dag in de keuken en kochten luxe verse ingredienten op de markt.
Die soep is mij altijd bij gebleven. Heerlijk zout en romig. Met veel kip, die ik er uit viste, want zoveel vlees at ik niet. Maar, goede herinneringen dus.
Een paar jaar geleden had ik weer zin in pinda soep. Na minimaal 20 jaar was de herinnering aan deze pinda soep zo sterk, dat ik hem perse moest eten. Natuurlijk niet in de gelegenheid om Else te bellen voor het recept , als ze die überhaupt ooit wel geweten heeft en niet uit haar hoofd iets bij elkaar gegooid heeft, op zoek gegaan naar recepten. We hebben hem gevonden en man, wat is hij lekker! Hij staat hier regelmatig op het menu en is uitermate geschikt voor de kleine portemonnee.


·         1 prei
·         30 gr boter
·         1 theelepel sambal (wij hebben meestal brandal in huis)
·         1L kippenbouillon
·         6 eetlepels pindakaas. Zelf gemaakte is natuurlijk het lekkerst, maar voor de budget maaltijd raad ik biologische of surinaamse pindakaas aan. Voor de echte budget maaltijd doen de godkope huismerken het ook goed, maar je prof het verschil wel echt.
·         2 eetlepels ketjap manis
Snij de prei in ringen en bak deze in de boter glazig. Voeg de sambal en bak even mee. Voeg de bouillon toe en breng aan de kook.
Meng een beetje bouillon met de pindakaas en de ketjap en voeg toe aan de rest van de bouillon.
Wij eten de soep graag met turks brood. Lekker soppen!

Reacties